بلاگ اسپورت وب

بلاگ اسپورت وب

آموزش و معرفی ورزش های پرطرفدار | آموزش بدنسازی | آموزش مربیگری بدنسازی | آموزش فیتنس | آموزش مربیگری بادی بیلدینگ | . آموزش ورزش کردن با کش تراباند |
بلاگ اسپورت وب

بلاگ اسپورت وب

آموزش و معرفی ورزش های پرطرفدار | آموزش بدنسازی | آموزش مربیگری بدنسازی | آموزش فیتنس | آموزش مربیگری بادی بیلدینگ | . آموزش ورزش کردن با کش تراباند |

چطور یک مربی یوگا هاتای خوب شوم ؟



هاتا یوگا سبکی از یوگا می باشد که بر روی جنبه های فیزیکی یوگا تمرکز دارد. از هاتا یوگا برای بدست آوردن تعادل و هماهنگی بین ذهن، بدن و روح استفاده می شود. تمرین یوگا هاتا، راه خوبی برای ورزش، داشتن آرامش ذهنی و بدنی سالم است. به دلیل خصوصیات زیادی که این سبک از یوگا دارد روز به روز تعداد علاقه مندان به آن بیشتر می شود. در ادامه این مقاله قصد داریم راههایی را که به شما کمک می کنند تبدیل به یک مربی خوب هاتا یوگا بشوید را به شما آموزش دهیم.
اپلیکیشن ویدیو های آموزشی ژیار انلاین

1- تصمیم بگیرید که چه نوع از یوگا هاتا را می خواهید یاد بگیرید.


·         سبک ها با قواعد متفاوتی ازجمله: Bikram، kundalini, vinyasa, power, ananda, integralو غیره وجود دارد.

·         انواع مختلف تمرین های یوگا، ترکیبات مختلفی از تمرینات جسمی و تنفسی می باشند.

2- تعیین مقدار زمانی که می توانید آموزش ببینید.


·         برنامه های اصلی که یک مربی یوگا باید طی کند حداقل 200 ساعت می باشد.

·         این مدت زمان به طور مداوم و پشت سر هم نمی باشد، زیرا تعطیلات آخر هفته، سفرهایی و دیگر مشکلاتی که برایتان پیش می آید و نمی توانید به کلاس آموزشی بروید را باید در نظر بگیرید. شاید برنامه زمانی طوری باشد که هفته ای یک بار کلاس آموزشی برگزار شود. به همین دلیل حداقل باید یک سال برای آموزش دیدن وقت بگذارید.

·         داشتن آگاهی از برنامه و شیوه زندگی خود برای اینکه بتوانید سبک مناسب را با توجه به شرایطی که دارید انتخاب کنید.

3- یافتن جایی که به آموزش مربی ها می پردازد.


·         شما می توانید از طریق شرکت در کلاس های مربی گری یوگا شرایط لازم برای مربی شدن را یاد بگیرید.

·         توجه کنید کلاس و مکانی که برای آموزش دیدن انتخاب می کنید دارای گواهی معتبر باشد. در صورتیکه بخواهید مدارک آنها را ببینید و از آنها درخواست کنید و آنها از ارائه آن به شما خودداری کنند بدانید که مشکلی در این بین وجود دارد.

·          با یک مربی با تجربه برای یافتن مسیر تمرینی خود مشورت کنید.

·         او می تواند بر اساس آگاهی از استعداد و توانایی شما بهترین راه را به شما نشان دهد.

4- به هند سفر کنید.


اگر در یادگیری یوگا جدی هستید بهتر است که در یک کلاس آموزشی یوگا در هند شرکت کرده و به آنجا مسافرت کنید. این کار به شما کمک می کند که فلسفه یوگا را فرا بگیرید.

5- خلوت کردن


بسیاری از سازمان ها برای دانش آموزان و معلمان خود به مکان های دور رفته و در آنجا خلوت کرده و فلسفه یادگیری و تقویت عمل فردی را در یوگا خواهید آموخت.

6- وارد شدن به جامعه یوگا


·         در مورد پیشینه معلم خود تحقیق کنید تا درک قوی از کار خود داشته باشید.

·         شما می توانید از طریق ارتباط با معلم و دیگر هنرآموزان یوگا در مورد آن با همدیگر به گفت و گو و تبادل نظر بپردازید.

7- هنگامی که در مورد پیشینه و توانایی معلم خود اطمینان حاصل کردید و و برنامه خود را کشف کردید می توانید در کلاس آموزشی یوگا که دارای شرایط لازم باشد ثبت نام کنید.

8- یادگیری و آموزش خود را تکمیل کرده و شروع به تدریس یوگا کنید.

آنچه یک کمک مربی یوگا باید بداند


[ممکنه این پست در نگاه اول کمی تخصصی به نظر برسه اما از اونجا که می‌تونه حس فضای متفاوت یک کلاس یوگا با دیگر کلاس‌های ورزشی رو منتقل کنه، خوندنش رو به تمام افرادی که در خصوص یوگا علاقه‌مند یا کنجکاو هستند، توصیه می‌کنم. شاید نوشتن این پست برای من که مدت زیادی نیست وارد حیطه مربی‌گری یوگا شدم کمی زود به نظر برسه اما فضای آموزش اونقدر فضای پویا و دینامیکی هست که می‌شه با کمی دقت و کنجکاوی از تک تک لحظات اون تجربه‌های بی‌نظیری کسب کرد. این پست حاصل تمام شنیده‌ها، دیده‌ها، آموخته‌ها و تجربه‌های شخصی من در این زمینه است. می‌‌خواستم چیزی رو از قلم نندازم و حق مطلب رو ادا کنم، به همین علت کمی سخت بود و فاصله‌اش با آخرین پستی که نوشتم، کمی زیاد شد. البته باور دارم که چیزهای زیادی هنوز برای یاد گرفتن و تجربه کردن در این راه پیش رو خواهم داشت ...]


در یک کلاس یوگا شما بعنوان کمک مربی، ‍پیوسته با سه عامل بیرونی یعنی فضای کلاس، مربی و شاگردان در ارتباط هستید.


شما در تعامل با فضای کلاس:

فضای یک کلاس یوگا، با توجه به اهمیت آرامش ذهن و آزادی تنفس در طول انجام تمرینات، یکی از ابزارهای مهم محسوب می‌شود و از اصلی‌ترین وظایف کمک مربی یوگا فراهم آوردن فضای مناسب تمرین برای شاگردان است. در این زمینه نکات زیر را در نظر داشته باشید:


- نور کلاس در طول انجام تمرینات رهاسازی، تنفسی و مراقبه می‌بایست کمتر و ملایم‌تر از نور کلاس در زمان انجام آسانا‌ها(تمرینات بدنی) باشد.

- مانند یک دماسنج به دمای کلاس حساسیت نشان دهید و با کمک تنظیم سیستم گرمایشی با توجه به دمای فصل، دمای مناسب را برای فضای کلاس مهیا سازید. دمای کلاس می‌بایست گرمای حاصل از انجام تمرینات قدرتی را از بدن شاگردان گرفته و در عین حال منجر به سردشدن بیش از حد بدن آنها نشود.

- با توجه به اینکه حین انجام تمرینات رهاسازی، دمای بدن چند درجه ‍پایین‌تر از دمای معمول بدن است لذا در حین انجام تمرینات رهاسازی، سیستم خنک‌کننده یا تهویه کلاس را خاموش نمایید.


- حین انجام تمرینات تنفسی و مراقبه که نیاز به هوای تازه و سبک بیش از مواقع دیگر احساس می‌شود، سیستم گرمایشی و تهویه سالن تمرین را مطابق نیاز تنظیم کنید.

- با کم‌کردن نور کلاس، پخش موسیقی ملایم و دعوت به انجام تمرینات انفرادی رهاسازی پیش از شروع کلاس، شاگردان را به حفظ سکوت ترغیب کنید. به این ترتیب التهابات حاصل از دنیای بیرون از کلاس در شاگردان کاهش یافته و با ذهن و جسمی آرام برای انجام تمرینات در طول کلاس آماده خواهند شد.


شما در تعامل با مربی:

- قبل از هر چیز جایگاه خود را بعنوان کمک‌مربی بپذیرید و خود را کاملاً‌ با این فضا یگانه کنید.

- در خصوص فضای تدریس و نحوه ارائه مطالب توسط مربی، کاملاً پذیرش داشته باشید.

- به یاد داشته باشید که شما و مربی یک بدنه را تشکیل می‌دهید که سکان کلاس را تا رسیدن به سرمنزل مقصود به دست دارید. بنابراین به اندازه مربی در کلاس کوشا باشید.

- تکنیک تمرینات و محدودیت‌های هر تمرین را بخوبی بشناسید و در مواقع لازم مربی را در ارائه هر چه بهتر تمرینات در کلاس یاری کنید.

- در طول کلاس شنوایی خود را به مربی بس‍پارید و بینایی‌تان را با بدن شاگردان همراه کنید و بکوشید تا هرآنچه مربی می‌گوید را در بدن شاگردان بررسی و در صورت نیاز اصلاح کنید.

- در ابتدای کلاس در خصوص تمرینات آن جلسه با مربی هماهنگی لازم را داشته باشید.

- در انتهای کلاس دقایقی را به تبادل نظر و ابراز‌های لازم اختصاص دهید. در این فضا می‌توانید نکاتی را که به نظرتان ضروری می‌رسد به مربی یادآور شوید.


شما در تعامل با شاگردان:

- به یاد داشته باشید که جایگاه شما در کلاس به عنوان کمک مربی هیچ امتیاز و برتری را برای شما به همراه نمی‌آورد. شما صرفاً با تمرینات یوگا بیشتر از شاگردان کلاس آشنا هستید. همواره می‌توانید از هر کسی بیاموزید، این فضای پویای دهش و پویش را با تکبر و غرور کاذب از دست ندهید.

- اصلاح حرکات می‌تواند با کلام، نمایش نحوه اجرای حرکت صحیح و یا تماس فیزیکی دست یا ‍پا با بدن شاگردان انجام شود.

- نحوه دست‌گذاری و اصلاح بدن را در هر یک از حرکات بخوبی فرا بگیرید.

- برای فضای شخصی شاگردان در تجربه تمرینات احترام قائل شوید. به بیان دیگر اجازه دهید که شاگردان با تجربه فردی خود در آسانا قرار گرفته و به حرکت بروند و پس از آن برای اصلاح بدن آنها اقدام کنید.

- در جلسه اول هر کلاس از شاگردان در خصوص حساسیت به لمس فیزیکی سئوال کنید و اگر فرد یا افرادی تماس فیزیکی دست شما را با بدن خود نمی‌پسندد، در طول تمرینات کاملاً به این موضوع آگاه باشید.


- در فضای کلاس سکوت داشته باشید و سعی کنید با حداقل استفاده از کلام و تماس فیزیکی، بدن افراد را در انجام حرکات اصلاح کنید.

- همواره با ذهن و دستی آرام و همسو جهت اصلاح، به سمت شاگردان حرکت کنید و از اصلاح بدن آنها با حرکات سریع و عجولانه جداً بپرهیزید.

- دمای دست شما می‌بایست همواره به اندازه دمای طبیعی بدن باشد. به همین خاطر در روزهای سرد زمستان چند دقیقه پیش از آغاز کلاس با سایش دست‌ها به یکدیگر آن‌ها را گرم کنید. هرگز با دستان سرد بدن شاگردان را لمس نکنید.

- توجه خود را در تمام کلاس بطور یکسان توزیع کنید. و در طول انجام تمرینات تمام کلاس را زیر نظر داشته باشید.

- افرادی که با محدودیت یا خشکی بدن رو به رو هستند را با کمک ابزار(آجر یوگا، کمربند، صندلی و …) در انجام حرکات یاری و تشویق کنید.


علاوه بر سه عامل بیرونی اشاره شده، یک کمک مربی یوگا می‌بایست بصورت پیوسته با عوامل درونی و شخصی خود نیز در ارتباط باشد. در این خصوص موارد زیر را در نظر داشته باشید:

- درانجام تمرینات روزانه فردی شامل انجام آسانا، تمرینات تنفسی و مراقبه جدیت و تداوم داشته باشید و به‌عنوان یک منبع انرژی عظیم از آن بهره بگیرید. این توصیه ارتباط مستقیم با سطح انرژی فردی و حضور موثر شما در کلاس خواهد داشت.

- سعی کنید همیشه حداقل ۱۵ دقیقه پیش از شاگردان و مربی در کلاس حضور داشته باشید. در اینصورت می‌توانید فضای سالن را آماده نموده و با انجام تمرینات نرمشی سبک بدن خود را برای انجام تمرینات آماده کنید.

- افکار و مشغله‌‌های ذهنی خود را پشت در کلاس بگذارید. تنها با ذهنی آرام می‌توانید حضور موثر و کمک‌کننده‌ای در کلاس داشته باشد. برای کمک به این امر می‌توانید در مواقعی که گفتگوی ذهنی و یا دغدغه مهمی دارید، دقایقی قبل از شروع کلاس قلم و کاغذ را بردارید و تمام افکار را به صفحه سپید کاغذ بسپارید و به این ترتیب با ذهنی سبک‌تر وارد فضای کلاس شوید.

- لباس سفید ساده و گشاد به تن کنید و تا حد امکان از زیورآلات استفاده نکنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که حرکت شما در سطح کلاس توجه شاگردان را از فضای تمرینات منحرف نخواهد کرد.

- در صورت امکان ‍پیش از ورود به کلاس، دوش بگیرید و از خوشبوکننده‌‌های بدن تا حد امکان استفاده نکنید.

-  به‌روزرسانی دانش علمی خود را در زمینه یوگا، جزء وظایف فردی مهم محسوب کنید و در طول هفته زمانی را به مطالعه و تحقیق در خصوص آساناها و دیگر مطالب مرتبط با یوگا اختصاص دهید.

در پایان، به خاطر داشته باشید فضای کمک به دیگران، فضای باارزشی است که همواره باید ازآنها که با حضورشان شما را در آن جایگاه قرار می‌دهند سپاسگزار باشید.


Fitness may refer to:

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.