بلاگ اسپورت وب

بلاگ اسپورت وب

آموزش و معرفی ورزش های پرطرفدار | آموزش بدنسازی | آموزش مربیگری بدنسازی | آموزش فیتنس | آموزش مربیگری بادی بیلدینگ | . آموزش ورزش کردن با کش تراباند |
بلاگ اسپورت وب

بلاگ اسپورت وب

آموزش و معرفی ورزش های پرطرفدار | آموزش بدنسازی | آموزش مربیگری بدنسازی | آموزش فیتنس | آموزش مربیگری بادی بیلدینگ | . آموزش ورزش کردن با کش تراباند |

آموزش پیلاتش | آموزش ورزش پیلاتیس | آموزش مربیگری پیلاتیس

آموزش پیلاتش | آموزش ورزش پیلاتیس | آموزش مربیگری پیلاتیس

بلاگ اسپورت وب : منبع و مرجع معرفی و آموزش بهترین و پرطرفدارترین ورزش ها ویژه بانوان و آقایان به صورت کاملن علمی و تخصصی - آموزش و معرفی ورزش های پرطرفدار | آموزش بدنسازی | آموزش مربیگری بدنسازی | آموزش فیتنس | آموزش مربیگری بادی بیلدینگ | آموزش ورزش کردن با کش تراباند |آموزش یوگا | آموزش مربیگری یوگا | آموزش پیلاتس | آموزش مربیگری پیلاتس


با ورزش پیلاتس بیشتر آشنا شوید


نام شیوۀ پیلاتس برگرفته شده از نام مبتکر آن ژوزف پیلاتس، متولد سال 1880 در آلمان است. ورزشکاری  تمام عیار، که سبکی در ژیمناستیک بر روی زمین را ابداع کرد. متدی که در سال های دهۀ 20 موفقیتی چشمگیر و عظیم در امریکا به دست آورد. امروزه پیلاتس فنی بین یوگا و ژیمناستیک است که در تمام دنیا به آن پرداخته می شود.

 

مبتکر شیوۀ پیلاتس

 

ژوزف پیلاتس متدش را در جنگ جهانی اول در انگلستان بر روی هم وطنان زندانی اش و سپس سربازان زخمی و بی حرکت ابداع و امتحان کرد. او در نظر داشت از وسایل و فنر تخت ها برای به حرکت انداختن و کنترل کردن ماهیچه ها استفاده کند. پس این متد، فنی برای ایجاد مقاومت است. سپس در سال های دهه 20 این متد در امریکا بسیار محبوب می شود و مانند ژیمناستیک بر روی زمین با وسیله و یا بدون وسیله صورت می گیرد.

 

اصول شیوۀ پیلاتس

 

شیوۀ پیلاتس بر 8 اصل قرار دارد: تمرکز، کنترل،تنفس،دقت، توالی و تنهایی.

 

حالت بدن عنصر اصلی کار بر روی تعادل بدن است، این حالت بر شکم، باسن و عضلات تمرکز یافته است. حرکات پیلاتس نیازمند تنفس هستند.

 

در نهایت حرکات پیلاتس از حالت بدن، حرکت و تنفس ترکیب شده اند. تمرینات این ورزش کمی از یوگا و ژیمناستیک تقلید شده اند. این حرکات الهام گرفته از شیوه زندگی و حتی سنت ها هستند.

 

پیلاتس که بر روی زمین انجام می شود ویژگی های خاص خود را دارد و با وسایل مخصوصی صورت می گیرد: توپ، فنر، کش و... این وسایل باعث عدم تعادل و در نتیجه آن به حرکت در آمدن انواع ماهیچه های متعادل کننده می شوند. اما پیلاتس به هیچ وجه حرکات خشن و شدیدی بر ورزشکار تحمیل نمی کند بلکه با مقاومت و به آرامی صورت می گیرد.

 

در جریان انجام تمرینات، بعضی از ماهیچه ها را فعال می کنیم که به طور عادی کمتر به آنها نیاز داریم و در مقابل یک سری دیگر از ماهیچه ها را که عموماً سفت و کشیده هستند را شل می کنیم. و همچنین با آگاهی از بدن و کار کردش، تعادلش را بازسازی می کنیم. پیلاتس در بهبود نیروی ماهیچه ها، انعطاف، هماهنگ سازی و مراقبت از آنها نقش دارد.

 

فواید پیلاتس:

 

1- اصلاح و بهبود وضعیت بدن با تقویت و نیرو دادن به عضلات شکم، چهار سر ران ، باسن و کمر.

 

2-پیشگیری از آسیب های مرتبط با وضعیت بدن

 

3-افزایش انعطاف پذیری بدن.

 

4-کاهش فشار عضلانی

 

5-کنترل استرس ها به لطف فن تنفس پر انرژی و ایجاد حس سلامتی

 

6-اصلاح هماهنگ سازی .

 

7-دریافت اطلاعات سلامتی از وضعیت بدن با نگاه مثبت به سودمندی حرکات.


انجام پیلاتس

 

اساس حرکات پیلاتس بر حدود 500 تمرین قرار دارد که وضعیت بدن، حرکت و تنفس را درگیر می کند. تمام ماهیچه ها گاهی اوقات نیاز دارند که به تناوب در ترکیب های غیرمعمول قرار گیرند.

 

هر سانس تمرین پیلاتس عموماً 60 دقیقه طول می کشد. متد پیلاتس می تواند به عنوان ورزش اصلی، حرکت تکمیلی برای یک تمرین دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود.

 

همه می توانند پیلاتس انجام دهند. شیوۀ پیلاتس هم ورزشکاران حرفه ای در سطوح بالا و هم افراد بی تحرکی را که آرزوی تناسب اندام دارند را فرا می گیرد.

 

در نهایت پیلاتس به زنان باردار هم توصیه می شود.

 

متد استات،متد به روز شدۀ پیلاتس است که یافته های اخیر دربارۀ ستون فقرات را نیز در بر می گیرد. این متد توسط مایرا استات رقصنده حرفه ای طراحی شده است.

 

همچنین ورژن های دیگری نیز وجود دارد؛ مانند پیلاتس، متدِ آلیانس و یا متدی که توسط مرکز "آن مک میلان پیلاتس" پیشنهاد شده است.


پیلاتس, ورزش پیلاتس, رشته ورزشی پیلاتس

 پیلاتس با ژیمناستیک تفاوت دارد و نمی توان آنها را یکسان دانست

 

با ورزش پیلاتس بیشتر آشنا شوید
احتمالا این روزها بیشتر در مورد ورزش پیلاتس می شنوید. گفته می شود که این ورزش باعث لاغری می شود، بدن را خوش ترکیب و انعطاف پذیر می سازد و غیره. اما سیستم ورزشی پیلاتس، اسرار خود را دارد. اگر می خواهید بدانید این ورزش کجا و توسط چه کسی ابداع شده است و چه تاثیری روی تناسب اندام و سلامتی تان دارد، مطالعه ی این مطلب را از دست ندهید.

 

ابداع کننده ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس نام خود را از ابداع کننده اش، یعنی ژوزف پیلاتس گرفته است. آقای پیلاتس در سال 1880 در آلمان به دنیا آمد و از همان سنین جوانی مشکلاتی در سلامتی اش داشت. به همین دلیل تمرکز خود را روی افزایش قدرت و تعادل بدن خود گذاشت.
ژوزف پیلاتس در طول جنگ جهانی اول، تمام یافته های خود را با مجروحین جنگی در میان می گذاشت. در سال 1926 به آمریکا نقل مکان کرد و اولین مرکز پیلاتس را در نیویورک افتتاح نمود.

 

در سال های اول، کلاس های پیلاتس مملو از هنرپیشه ها و افراد خاص بود. اما به ترتیب و از سال 1980، این سیستم ورزشی شهرت بیشتری پیدا کرد و در بین مردم شناخته شد. امروزه این ورزش در سراسر جهان آموزش داده می شود. این ورزش در ایران نیز طرفداران خود را پیدا کرده است و تقریبا در اکثر باشگاه های ورزشی ارائه می شود.

 

پیلاتس چگونه ورزشی است؟
پیلاتس ورزشی است که بدن را روی فرم می آورد. این ورزش علاوه بر تاثیر مثبت روی ظاهر بدن، باعث ایجاد نشاط روحی نیز می شود. پیلاتس باعث لاغری، انعطاف پذیری و افزایش استقامت و قدرت بدنی می شود.

ژوزف پیلاتس درباره این ورزش می گوید:« شما بعد از ده جلسه پیلاتس، تفاوت را در ظاهرتان احساس خواهید کرد. بعد از بیست جلسه، تفاوت را به چشم خواهید دید و بعد از سی جلسه، ظاهر و بدنی کاملا جدید خواهید داشت.»

 

فواید ورزش پیلاتس
ورزش پیلاتس فواید بی شماری دارد. این روش برای سفت کردن شکم، ران ها و باسن بسیار مفید است و وضعیت، انعطاف پذیری، تنفس، تعادل، هماهنگی اعضا و حرکات را بهبود داده و باعث افزایش انرژی، بهبود جریان خون، افزایش قدرت ایمنی بدن و افزایش نشاط روحی می شود. علاوه بر این پیلاتس باعث عضلانی شدن شانه و بازوها شده و استخوان ها را تقویت می کند. این ورزش مفید با آرتروز، پوکی استخوان و اضافه وزن مقابله می کند.

 

8 اصل اساسی ورزش پیلاتس
پیلاتس بر 8 اصل پایه گذاری شده است که به فرد کمک می کند تا بدن خود را به خوبی بشناسد، آن را راحت تر تکان دهد و در صورت لزوم آن را احیا کند.

- آرامش
هر جلسه پیلاتس، با ریلکسیشن آغاز می شود تا ورزشکار را از استرس های روزمره خلاص کند.

- تنفس
این ورزش به شما یاد می دهد که درست نفس بکشید. باید بدانید که تنفس صحیح تاثیر زیادی در سلامت روحی و جسمی بدن دارد. در این ورزش، روی ریتم تنفس صحیح تاکید زیادی می شود.

 

-تمرکز
ورزش پیلاتس نه تنها بدن را از لحاظ ظاهری روی فرم می آورد، بلکه از لحاظ روحی نیز مفید است. در این ورزش لازم است که روی حرکات انجام شده تمرکز کنید. در واقع تمرکز یکی از اصول اساسی این ورزش محسوب می شود.

- هماهنگی
باید یاد بگیرید که بین حرکات هماهنگی ایجاد کنید. ورزش پیلاتس به طور همزمان روی چندین گروه از عضلات کار می کند.

 

ورزش پیلاتس,پیلاتس رشته, ورزشی پیلاتس

پیلاتس ورزشی است که بدن را روی فرم می آورد

 

 - هم ترازی و جهت گیری مناسب بدن
هم ترازی بدن در هر حالتی، چه نشسته یا در حالت خوابیده، باعث بهبود تعادل عضلات و اندام می شود.

 

- مرکز سازی
بدن باید یک مرکز ثقل قوی در میانه داشته باشد. هر حرکتی که انجام می شود، باید از این میانه انجام بگیرد، به طوری که قبل از انجام هر حرکتی، ناف به سمت داخل کشیده شود.

 - انجام آرام حرکات
تمام حرکات پیلاتس باید با آرامش و حوصله انجام شود.

- مقاومت
آخرین قسمت هر جلسه پیلاتس، مقاومت و استقامت بدن در انجام تمرینات است.

 

آیا پیلاتس با ژیمناستیک یکی است؟
ورزش پیلاتس با ژیمناستیک تفاوت دارد و نمی توان آنها را یکسان دانست.
در پیلاتس تمام حرکات به آرامی و نرمی و بدون درد انجام می شود. این کار باعث کنترل بهتر بدن می شود. در این صورت تمام اعضای بدن به طور همزمان به کار گرفته می شوند. هدف از این ورزش تقویت عضلات عمقی برای متناسب کردن بدن است.

 

پیلاتس, ورزش پیلاتس, رشته ورزشی پیلاتس

هر جلسه پیلاتس، با ریلکسیشن آغاز می شود


اما انجام ورزش ژیمناستیک معمولا با درد، سرعت و خستگی همراه است. در این ورزش روی یک عضله و سپس عضله ای دیگر کار می شود، یعنی مانند پیلاتس به طور همزمان تمام عضلات به کار گرفته نمی شوند. در ژیمناستیک ابتدا روی عضلات قابل رویت کار می شود. در این ورزش امکان بروز کمردرد وجود دارد. بر خلاف پیلاتس، نمی توان ژیمناستیک را به طور روزانه و در هر مکانی انجام داد.

 

پیلاتس برای چه افرادی توصیه نمی شود؟
- اگر این ورزش به آرامی و با تمرکز انجام شود، برای همه مفید خواهد بود، حتی افراد سالمند نیز می توانند این ورزش را انجام دهند.
- خانم های باردار نیز می توانند به آرامی این ورزش را دنبال کنند. البته لازم است بعضی از تمرین هایی که برای یک خانم باردار دشوار است را انجام ندهند.


ورزش پیلاتس در هر مکان و زمان
شما می توانید این ورزش را در منزل یا در باشگاه ورزشی و زیر نظر مربی های آموزش دیده انجام دهید. خوشبختانه هر روز به تعداد کلاس ها و مربی های این ورزش افزوده می شود.
این ورزش روی زمین و با وسایل ساده ای مانند توپ های کوچک، توپ های بزرگ، چوب و غیره انجام می شود.




پیلاتس برای یک شکم تخت
این تمرینات پیلاتس ، برای داشتن یک شکم صاف است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که ورزش پیلاتس عضلاتی را که مسئول شکمی صاف و تخت هستند درگیر و تقویت می کند. اما پیلاتس فقط در مورد لاغر کردن دور کمر نیست: همچنین می تواند موجب هماهنگی کل بدن شده ، اندامی برازنده برایتان به ارمغان بیاورد، و به علاوه انجام فعالیت های روزانه را آسان تر سازد.


شاید در ظاهر این تمرینات شبیه یوگا باشند اما پیلاتس و یوگا کاملا متفاوت هستند. یوگا علاوه بر تمرین‌‌های بدنی شامل رژیم غذایی، دستورات اخلاقی، تمرینات تنفسی و مراقبه با هدف تسهیل گردش انرژی حیاتی در بدن و در نتیجه فراهم آوردن فضای آسایش و آرامش ذهنی است. تمرکز تمرینات در ورزش پیلاتس بر روی قدرت بخشیدن به عضلات و بافت‌‌های بدن، طی انجام حرکات و با حفظ تکنیک است.

برای به دست آوردن بدنی مقاوم با پیلاتس آماده اید؟  متخصص پیلاتس از نیویورک، کریستین مک گی، برنامه روزانه ۲۰ دقیقه ای آماده کرده است. این برنامه را طی یک ماه ،سه بار در هفته انجام دهید و شاهد نتایج آن باشید.


دایره در هوا
برای عضلات مرکزی، درونی ران،مفصل ران و باسن

 

پیلاتس,پیلاتس چیست,پیلاتس برای عضلات شکم

 

دستان خود را پشت سرتان بگذارید و به پشت خود دراز بکشید. با کشش بالاتنه خود از زمین ماهیچه های شکمتان را منقبض کنید. پای راستتان را ۱۰ سانتیمتر بالا بیاورید(یا اگر خیلی سخت است روی زمین بگذارید) و پای چپتان را مستقیم به سمت بالا بکشید. در حالی که مفصل رانتان را ثابت نگه داشته اید، با پای چپتان ۴ بار دایره در جهت عقربه های ساعت بکشید؛ عکس حرکت را ۴ بار درخلاف جهت عقربه های ساعت انجام دهید. هر دو پایتان را پایین آورده، جهت خود را عوض کنید و حرکت را تکرار کنید.


حرکت تخته
برای ماهیچه سه سر، بازو، قفسه سینه،میانی، عضلات چهار سر ران ، همسترینگ، باسن

 

پیلاتس,پیلاتس چیست,پیلاتس برای عضلات شکم

 در حالی که نشسته هستید و پاها به سمت جلو درازند، دستهایتان را پشت کمرتان قرار دهید در حالی که انگشتهایتان رو به روی هم قرار بگیرند. هر دو پا را صاف کنید و پاشنه ها را روی زمین به هم بچسبانید. هنگامی که به سمت بالا برمیخیزید ماهیچه های شکمتان را منقبض کنید. خط صافی را از پا تا نوک انگشتان شکل دهید. به همان حالت ادامه دهید و شانه هایتان را به هم نزدیک کنید. آرنجتان را قفل نکنید. پای چپتان را تا جایی که می توانید بلند کنید، سپس بدون اینکه مفصل رانتان خم شود آن را پایین بیاورید. ۴ بار انجام دهید؛حرکت در سمت مخالف تکرار کنید.


لگد زدن
برای ماهیچه های سه سر،بازو، قسمت میانی ،باسن،همسترینگ و پشت

 

 پیلاتس,پیلاتس چیست,پیلاتس برای عضلات شکم

 
زانو بزنید،انگشتان را روی زمین قرار دهید،پشتتان را صاف نگه دارید(به هیچ سمتی خم نباشد). شکمتان را به سمت ستون فقراتتان به داخل بکشید و عضلات آن را منقبض کنید. هر دو زانوی خود را به اندازه ۲ اینچ از زمین بلند کنید. در حالی که ماهیچه های شکم درگیرند، زانوی راست را به سمت بینی بیاورید. سپس پای راست را مستقیم به سمت بیرون بیاورید و باسنتان را منقبض کنید. ماهیچه های پایین تنه را منقبض نگه دارید و در حالی که مفصل رانتان به سمت زمین است از پشتتان محافظت کنید. حرکت را ۸ بار تکرار کنید، پاهایتان را عوض کنید و ادامه دهید.


شیرجه قو
برای عضلات سه سر، شانه ها ،پشت، کشش ماهیچه های شکم، قفسه سینه

 

 پیلاتس,پیلاتس چیست,پیلاتس برای عضلات شکم

 
به شکم بخوابید، دستاهایتان را از بالای سر بکشید، انگشتهای پایتان را به سمت بیرون نگه دارید. بازوها و پاهایتان را حدود ۶ اینچ از زمین جدا کنید. برای یک لحظه، تصور کنید پاهایتان از مفصل ران به عقب کشیده شده اند. بعد بازوهایتان را در دو طرف به سمت پشت حلقه بزنید. تنفس کنید و در حالی که کف دستهایتان رو به هم هستند دست هایتان را به سمت انگشتهای پا بکشید. تا یک بشمارید و بازوهایتان را به حالت اول برگردانید. کل بدنتان را شل کنید. این حرکت را ۶ تا ۸ بار تکرار کنید.


تخته به پهلو
برای عضلات سه سر،بازوها،میانی ، کمر

 

 پیلاتس,پیلاتس چیست,پیلاتس برای عضلات شکم

 
روی سمت راست بدنتان دراز بکشید، دستها به حالت عمودی و پاها روی هم. با بالا کشیدن مفصل را ، ماهیچه های شکم و سمت راست کمرتان را درگیر کنید طوری که از سر تا پا شکل مستقیمی را ایجاد کنید. دست چپتان را به سمت بیرون دراز کنید و به همان حالت بمانید. دست چپتان را بالا بیاورید طوری که به فاصله  میان قفسه سینه تا زمین برسد. و دستتان را بچرخانید. به حالت اول برگردید و حرکت را ۴ بار تکرار کنید؛ سپس بدنتان را به سمت پایین بیاورید. حرکت را روی سمت دیگر بدنتان انجام دهید.



پیلاتس پرطرفدارترین ورزش، چه فوایدی برای بدن مان دارد؟



ورزش پیلاتس

پیلاتس از مجموعه تمرینات ورزشی تخصصی تشکیل یافته است‎

 

پیلاتس از مجموعه تمرینات ورزشی تخصصی تشکیل یافته است . این تمرینات بدن و مغز را به گونه ای درگیر می کند که قدرت و استقامت تمام اعضای بدن بالا رفته و عمیق ترین بخش عضلات بدن را مورد هدف قرار می دهد. امروزه، محبوبیت پیلاتس بیشتر شده است.

 

فواید ورزش پیلاتس 

پیلاتس از مجموعه تمرینات ورزشی تخصصی تشکیل یافته است . این تمرینات بدن و مغز را به گونه ای درگیر می کند که قدرت و استقامت تمام اعضای بدن بالا رفته و عمیق ترین بخش عضلات بدن را مورد هدف قرار می دهد. امروزه، محبوبیت پیلاتس بیشتر شده است. شما می توانید در یک سالن ورزشی و همراه با مربی ماهر، پیلاتس را شروع کنید. فقط باید یک لباس مناسب و یک تشک زیرانداز داشته باشید.

  

تناسب کل بدن با ورزش پیلاتس 

بر خلاف برخی ورزش ها، در پیلاتس تمامی اندام ها کار می کنند و هیج اندامی در حال استراحت نیست. ورزش پیلاتس، متمرکز بر قدرت است و تمام بدن در این ورزش به فعالیت می پردازد. تمرینات پیلاتس، قدرت و تعادل عضلانی را افزایش می دهند. همچنین، باعث انعطاف پذیری بدن می شوند و نیز دامنه حرکت مفاصل را زیاد می کنند.توجه به عمل تنفس و ذهن، کمک می کند که فرد زودتر به تناسب اندام برسد. پیلاتس در طرح های نوتوانی نیز کاربرد وسیعی را دارد.

  

سازگار با بسیاری از شرایط جسمانی 

مهم نیست که شما هنوز ورزشکار حرفه ای نشده اید و یا برای بار اول شروع به ورزش کرده اید، حرکات پیلاتس برای شما هم مفید است! ورزش پیلاتس باعث درست ایستادن و نشستن می شود تمرینات پیلاتس را می توان بر اساس نیازهای افراد تنظیم و تعیین کرد و همه افراد می توانند آن را انجام دهند

  

ایجاد مقاومت بدون حجیم شدن عضلات با پیلاتس 

در پیلاتس، ما نمی خواهیم عضله بسازیم، بلکه می خواهیم عضلات را سفت کنیم تا بتوانند کار کنند. در پیلاتس، انقباض عضلانی به نام "انقباض اکسترنیک " انجام می شود که عضلات دراز را قوی می کند.

 

ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس، متمرکز بر قدرت است و تمام بدن در این ورزش به فعالیت می پردازد‎

 

افزایش انعطاف پذیری با پیلاتس 

در پیلاتس، طول و کشش عضلات و نیز دامنه حرکت مفاصل افزایش پیدا می کنند. در پیلاتس بدن می تواند کشیده و خم شود.

  

افزایش قدرت با پیلاتس 

عضلات اصلی بدن عبارتند از: عضلات عمیق پشت، شکم و لگن. این عضلات از پشت و کمر حفاظت می کنند و باعث انعطاف پذیری بدن می شوند. ما درست نشستن و ایستادن را با استفاده از آنها انجام می دهیم. هنگامی که این عضلات قوی باشند، بدن شکل می گیرد. این بدان معنا است که گردن و شانه ها را می توانید شل کنید و بقیه عضلات و مفاصل آزادانه به وظایف خود عمل می کنند

  

درست ایستادن و نشستن با پیلاتس 

ورزش پیلاتس باعث درست ایستادن و نشستن می شود. حرکات پیلاتس موجب قدرت و توازن بدن می گردد.

  

افزایش انرژی با پیلاتس 

در حین حرکات پیلاتس، تنفس و گردش خون تحریک می شود و ستون فقرات و عضلات بیدار می شوند و کار خود را شروع می کنند. در نتیجه، شما احساس خوبی را برای تمام بدن به ارمغان می آورید.

  

کاهش وزن با پیلاتس 

اگر ورزش پیلاتس را به طور روزمره انجام دهید، مطمئن باشید که کاهش وزن می یابید. در پیلاتس، کالری سوخته شده زیادتر از کالری مصرفی می باشد، در نتیجه باعث کاهش وزن می شود. همراه با ورزش های ایروبیک (هوازی)، پیلاتس نیز در کاهش وزن و کشیدگی عضلات نقش دارد.

  

افزایش ارتباط بین جسم و ذهن 

پیلاتس مجموعه ای از هماهنگی بین جسم، ذهن و روح می باشد. ما حرکات پیلاتس را با توجه کامل انجام می دهیم. هنگامیکه حرکات را با توجه انجام دهیم، موجب می شود که بهترین فواید را از هر تمرین پیلاتس بگیریم.اصول پیلاتس عبارت است از: تمرکز، کنترل، دقت، تنفس و حرکت. تمام این اصول با همکاری جسم و ذهن عمل می کنند.

 



8 اصل اولیه پیلاتس و فواید ورزش پیلاتیس



پیلاتس,ورزش پیلاتس,تمرینات پیلاتیس

 نام پیلاتس به افتخار ژوزف پیلاتس بر دانش کنترل بدن یا کنترولوژی اطلاق گردید



 

8 اصل اولیه پیلاتس و فواید ورزش پیلاتیس

پیلاتس چیست؟ پیلاتس (Pilates)، ورزشی است که تمام تمرکز خود را بر روی پیشرفت بدن بر اساس توازن معطوف می کند.

ابداع کننده ورزش پیلاتس:

پیلاتس سیستم ورزشی است که در سال 1920 توسط ژوزف پیلاتس پایه گذاری گردید این ورزش در ابتدا توسط ژوزف پیلاتس علم کنترل بدن نام گذاری شده بود که پس از مرگ وی بدلیل احترام و حفظ یاد و خاطره او توسط بازماندگانش به نام پیلاتس متداول شد.

 

روش تمرینی پیلاتیس

روش تمرینی پیلاتیس متشکل از ورزش ھایی است که تمرکز روی پیشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندامھای بدن دارد بدون این که عضیت را حجیم کند یا آنھا را از بین ببرد. این روش تمرینی از حرکات کنترل شده های تشکیل شده که بین بدن و مغز ھارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در ھر سن بالا می برد. 

 

8 اصل اولیه پیلاتس:

پیلاتیس,ورزش پیلاتیس,فواید ورزش پیلاتس

در ورزش پیلاتس باید یاد بگیرید که بین حرکات هماهنگی ایجاد کنید

 

1- اولین اصل در ورزش پیلاتس آرامش است:

تمرینات را با آرامش آغاز کنید و خود را خسته نکنید . البته منظور از آرامش تنبلی نیست.

 

2- برای کیفیت عملکرد و نتیجه موفقیت آمیز در ورزش پیلاتس تمرکز لازم است:

لازمه کنترل اعمالی که انجام می دھید تمرکز در نحوه انجام تمرینات است. تفکر ھوشمندانه در انجام درست حرکات به شما کمک بسیار بزرگی خواھد کرد.

 

3- در ورزش پیلاتس باید یاد بگیرید که بین حرکات هماهنگی ایجاد کنید:

خودآگاھی بیشتر در مورد بدن موجب ھماھنگی بیشتر و بھتری در انجام حرکات خواھد بود. با تکرار تمرینات حرکات شما از ظرافت بیشتری برخوردار خواھند شد.

 

4- در ورزش پیلاتس به هم ترازی و جھت دھی مناسب بدن دقت کنید:

در پیلاتس به وضعیت درست بدنتان توجه نمایید. قبل از شروع ھر حرکتی موارد زیر را در ذھن خود مرور نمایید:


•  به وضعیت قرارگیری شمال - جنوب و شرق - غرب توجه نمایید که در آن نیرو ھا بر روی یکدیگر اثری ندارند.

 

•  ستون فقرات را ھمیشه تا جایی که می توانید در وضعیت کشیده قرار دھید.

 

•  گردن را کشیده و آرام قرار دھید.

 

•  به وضعیت قرارگیری پاھایتان توجه داشته باشید.

 

5- تنفس صحیح در پیلاتس:

تنفس عمیق و کامل را فراموش نکنید و در شروع تمرین نفس عمیقی بکشید و در حین انجام تمرین نیز نفس را بیرون دھید .

 

6- نوع حرکات در ورزش پیلاتیس:

حرکات روان آرام و آھسته را از مرکز به طرف بیرون اجرا کنید.

 

7- مرکز سازی در پیلاتس: 

یک مرکز ثقل قوی در میانه بدن داشته باشید بطوری که قبل از ھر حرکتی ناف به سمت داخل کشیده شود.

 

8- وضع و حالت انجام تمرین در ورزش پیلاتس:

حرکات را با آرامش و حوصله و قدرت انجام دھید و از انجام آنھا بصورت شدید پرهیز کنید.



بلاگ اسپورت وب : منبع و مرجع معرفی و آموزش بهترین و پرطرفدارترین ورزش ها ویژه بانوان و آقایان به صورت کاملن علمی و تخصصی - آموزش و معرفی ورزش های پرطرفدار | آموزش بدنسازی | آموزش مربیگری بدنسازی | آموزش فیتنس | آموزش مربیگری بادی بیلدینگ | آموزش ورزش کردن با کش تراباند |آموزش یوگا | آموزش مربیگری یوگا | آموزش پیلاتس | آموزش مربیگری پیلاتس



 

فواید تمرینات پیلاتس را باهم مرور میکنیم:

پیلاتس و لاغری,همه چیز درباره ورزش پیلاتیس,پیلاتس

احتمال آسیب دیدگی در ورزش پیلاتس بسیار کم است

 

* پیلاتس باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود

 

* بالا بردن قوای بدن و آزاد سازی افکار منفی از ذهن و فکر ورزش پیلاتس

 

* ﭘﯿﻼﺗﺲ راه ﺣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮای کاهش دردھﺎی مهره ای و ﮐﻤﺮ اراﺋﻪ ﻣﻲ دھﺪ

 

* ﺑﺎ اﻧﺠﺎم ﺗﻤﺮﻳﻦ ھﺎی ﭘﯿﻼﺗﺲ ﻓﺮد وﺿﻌﯿﺖ اﻳﺴﺘﺎدن ﺑﮫﺘﺮی ﺧﻮاھﺪ داﺷﺖ و سبب کشیدگی در ظاهر اندام میشود

 

* پلاتیس باعث به وجود آورنده شکم صاف و کمر باریک است

 

* انعطاف پذیری ستون فقرات و ایجاد تعادل

 

* از فواید دیگر ورزش افزایش پیلاتیس تحرک مفاصل را میتوان نام برد

 

* حجیم کردن فضای ریه و افزایش قابلیت تنفس

 

* تقویت سیستم قلبی- عروقی

 

*  احتمال آسیب دیدگی در ورزش پیلاتس بسیار کم است. علاوه بر این پیلاتس با افزایش دامنه حرکتی مفاصل و عضلات احتمال آسیب دیدگی را در سایر ورزش ها کاهش می دهد.

 

* از بین بردن درصد جراحت و آسیب پذیری

 

* بعد از انجام حرکات پیلاتس خواب بهتری خواهید داشت


* ورزش پیلاتس سبب کاهش استرس و عصبانیت و خستگی و در نتیجه داشتن زندگی پرنشاط میشود

 

پیلاتس برای چه کسانی مفید است؟

پیلاتیز,ورزش پیلاتس,تمرینات پیلاتیس

ورزش پیلاتس برای همه زنان و مردان در هرسنی مفید است

 

بطور کلی تمرینات پیلاتیس برای تمامی مردان و زنان در ھر سنی که علاقمند به تناسب اندام و وضعیت عمومی جسمانی خود ھستند، مفید است.

 

ورزشکاران بخصوص کسانی که به علت داشتن حرکات یک جانبه صدمه دیده اند، مثل بازیکنان گلف و تنیس، کسانی که بطور مزمن دچار درد پشت می باشند، تمام کسانی که پس از یک دوره نقاھت می خواھند دوباره یک زندگی با نشاط را آغاز کنند، سالخوردگانی که می خواھند بدون قید و شرط دوباره فعال و مستقل باشند، کسانی که می خواهند از پوکی استخوان جلوگیری کنند و حتی کسانی که مبتی به فشارھای روانی ناشی از خستگی یا بیماری های ناشی از آن ھستند ورزش پیلاتس به آنها توصیه میشود.

 

تمرینات پیلاتیس,پیلاتس چیست,پیلاتیز

تمرین های یوگا و پیلاتیس هر دو  باعث ایجاد تمرکز و ارتباط بیشتر بین جسم و ذهن می شوند

 

شباهت های تمرین های یوگا و پیلاتس:

تمارین یوگا و پیلاتیس هر دو به ابعاد مختلف روح و جسم توجه دارند و باعث ایجاد تمرکز و ارتباط بیشتر بین جسم و ذهن می شوند. یوگا و پیلاتیس هر دو احتیاج به وسایل مخصوص دارند و شما را تشویق به گذراندن وقت در زمان حال به جای تشویش در مورد آینده می کنند. علاوه بر این جریان خون بدن و اکسیژن رسانی به اعضای بدن را بهبود می بخشند.

 

تمرین های یوگا و پیلاتس چه تفاوتی با هم دارند؟

اما این دو تفاوت هایی نیز با هم دارند. برای مثال تمرکز یوگا بیشتر بر روی افزایش قدرت و انعطاف پذیری ستون فقرات می باشد. به همین دلیل بیشتر تمرینات یوگا به صورت ایستاده است و تمرینات پیلاتس به صورت نشسته. پیلاتس بیشتر ورید های شکمی و ماهیچه ها و انعطاف پذیری کلی بدن را مورد تمرکز قرار می دهد.

 

پیلاتس بر مبنای 6 اصل زیراستوار است. تمرکز، کنترل روی بدن، مرکزیت بدن، دقت، تنفس و جریان وریدی. اما یوگا بر 5 اصل تمرین بدنی مناسب، تنفس صحیح، رژیم غذایی مناسب و تفکر مثبت استوار است.



 

 6 باور اشتباه و فراگیر در مورد پیلاتس


حرکات پیلاتس

پیلاتس، یکی از محبوب ترین تمرینات برای کسانی است که از باشگاه رفتن خسته شده‌اند

 

پیلاتس، یکی از محبوب ترین تمرینات برای کسانی است که از باشگاه رفتن خسته شده‌اند. این تمرین، مرکز بدن شما را به خوبی هدف می‌گیرد، و برای سوزاندن کالری و افزایش توده عضلانی بسیار موثر است. بسیاری از افراد، باورهای اشتباهی در مورد پیلاتس دارند، زیرا هرگز در کلاس پیلاتس شرکت نکرده‌اند و واقعا نمی‌دانند پیلاتس چیست. در اینجا، چند مورد از رایج ترین باورهای اشتباه در مورد پیلاتس را بیان می‌کنیم:

۶ باور اشتباه و فراگیر در مورد پیلاتس

باور شماره ۱: پیلاتس مانند یوگا است
خیر، اینطور نیست. درست است که پیلاتس و یوگا، دارای برخی شباهت‌ها هستند، اما حقیقت این است که یوگا و پیلاتس از روش‌های بسیار متفاوتی برای دستیابی به تندرستی و سلامتی استفاده می‌کنند. حرکات آنها بسیار متفاوت هستند، و تکنیک‌های تنفسی آنها هم کاملا با هم فرق دارند. یوگا عمدتا بر تمرین روی حصیر تمرکز دارد، در حالیکه پیلاتس، شما را به حرکت وا می‌دارد و از تجهیزات متنوعی هم استفاده می‌کند. پیلاتس و یوگا، همانقدر به هم شباهت دارند، که آهسته دویدن و دوی ماراتن شبیه هم هستند!

باور شماره ۲: پیلاتس، فقط برای خانم‌هاست
آیا می‌دانستید که پیلاتس، توسط یک مرد ابداع شده؟ جوزف پیلاتس، در ابتدا آنرا بعنوان یک برنامه‌ی تمرینی برای نیروهای مسلح و مجریان قانون در نظر گرفت، اما بعدا بعنوان یک برنامه‌ی توانبخشی فیزیکی برای رقصنده‌ها در شهر نیویورک محبوب شد! مردانی که پیلاتس تمرین می‌کنند، به لطف این برنامه‌ی شگفت انگیز تناسب اندام، اندامی فوق العاده دارند.

باور شماره ۳: پیلاتس فقط بر مرکز بدن تمرکز می‌کند
در حالیکه در پیلاتس، بر قدرت مرکز بدن و کنترل عضلات تاکید بسیاری می‌شود، اما پیلاتس برای کار روی کل بدنتان طراحی شده است. این برنامه، شامل تمام عضلات بدن می‌شود و تضمین می‌کند که به قدرت عملکردی بیشتر و آمادگی بهتر دست یابید.

 

فواید ورزش پیلاتس

پیلاتس، فقط برای خانم‌ها نیست

 

باور شماره ۴: پیلاتس، بیش از حد آسان یا سخت است
اگر پیلاتس را به درستی انجام دهید، این تمرینات آسان نخواهند بود. پیلاتس برای به چالش کشیدن افراد، دارای تمام سطوح تناسب اندام طراحی شده است، و هر تمرین که به روش درستی انجام شود، چالش برانگیز خواهد بود. از سویی دیگر، آنهایی که می‌گویند پیلاتس، بیش از حد دشوار است، ممکن است به این دلیل باشد که تمرینات درست را انجام نمی‌دهند. تمریناتی وجود دارد که مخصوص افراد مبتدی است، و هر کسی (بدون در نظر گرفتن وضعیت جسمی‌) می‌تواند تمرینی پیدا کند که مناسب او باشد.

باور شماره ۵: پیلاتس، بیش از حد روی انعطاف پذیری تمرکز می‌کند
شاید نگران باشید که اگر منعطف نباشید، قادر به اجرای پیلاتس نخواهید بود، اما حقیقت این است که پیلاتس، به بهبود انعطاف پذیری شما کمک خواهد کرد. با انجام پیلاتس بطور منظم، شما انعطاف پذیری‌تان را افزایش خواهید داد (به همان شیوه‌ای که اینکار را با یوگا انجام می‌دهید). انعطاف پذیری، نقش مهمی در تناسب اندام کلی شما ایفا می‌کند، زیرا افراد منعطف‌تر، کنترل بهتری بر بدن هایشان دارند. پیلاتس، بر ایجاد قدرت و همچنین بهبود انعطاف پذیری تمرکز می‌کند، و شما متوجه خواهید شد که پیلاتس، یک برنامه چند جانبه است.

باور شماره ۶: پیلاتس فقط برای افراد متناسب یا جوان است
هر فردی، و در هر سنی می‌تواند پیلاتس انجام دهد. به همین دلیل است که بسیاری از باشگاه‌ها، یک سری تمرینات پیلاتس مختص افراد مسن دارند. پیلاتس می‌تواند توانبخشی فیزیکی را نیز مضاعف کند، و به افراد مصدوم کمک کند که به تدریج بهبود یابند. این برنامه می‌تواند برای برطرف کردن مشکلاتی مانند آرتروز، اسکولیوز، کمر درد، آسیب‌های زانو و انواع دیگر مشکلات سلامتی مفید باشد.

برای آنهایی هم که نگرانند سطح تناسب اندامشان، مانع شرکت کردن آنها در این برنامه‌ی جامع شود، باید بگوییم نگران نباشید. پیلاتس در تمام طول دستیابی به تناسب اندامتان به شما کمک می‌کند، و می‌تواند شما را از ابتدا تا انتهای مسیر همراهی کرده و به هدفتان برساند. اگر نا متناسب یا غیر منعطف هستید، نگران نباشید. پیلاتس، یک راه عالی برای کمک به خوش اندام شدن شما و بهبود آمادگی جسمی کلی شماست.




 

10 حرکت یوگا برای افزایش انعطاف پذیری بدن



حرکات یوگا

انجام حرکات یوگا می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری بدن کمک می کند

 

بیشتر افراد تصور می‌کنند کسانی که انعطاف‌پذیری بالایی دارند می‌توانند حرکات یوگا را انجام دهند. با این حال انجام حرکات یوگا می‌تواند خود به افزایش انعطاف‌پذیری بدن کمک کند.

برای انجام حرکات یوگا باید پنج قانون زیر را همیشه در نظر داشته باشید.
1. باید همیشه مرتب نفش بکشید در هر حرکت حداقل باید پنج یا شش دم بگیرید.
2. عضلات بدن را فعال نگه دارید، اما نفس را در سینه حبس نکنید.
3. ستون فقرات را در حالت عادی نگه دارید و آن را به سمت جلو یا عقب خم نکنید.
4. چرخش از کمر انجام می‌شود نه از شانه ها
5. هنگامی که خم می شوید از ناحیه لگن خم شوید نه از وسط کمر


حرکات یوگایی که برای افزایش انعطاف پذیری مناسب هستند.



1. باز کردن عضلات بالای سینه و بالای کمر
این حرکت را به صورت نشسته یا ایستاده می‌توانید انجام دهید. آرنج‌ها را خم کنید و دست ها را جلوی سینه داشته باشید. دو دست را مشت کنید و آنها را روبروی هم قرار دهید. مشت‌ها را از هم دور کنید و دوباره به هم نزدیک کنید در این حرکت احساس می‌کنید که سینه باز  می‌شود و کمر منقبض می‌شود. در حرکت دیگر دست‌ها را از جلو دور خود بپیچید طوری که انگار خود را بغل کرده‌اید. سر را پایین بیاورید و دوباره بالا ببرید. این کار باعث می‌شود که در کمر احساس کشش خوبی داشته باشید. جای دست‌ها را با هم عوض کنید و دوباره حرکت را انجام دهید.

2. باز کردن عضلات سینه و شانه
این حرکت را می‌توانید نشسته یا ایستاده انجام دهید. یک حوله را مقابل خود نگهدارید و سر آن را در یک دست داشته باشید. با بالا بردن دست‌ها حوله را بالای سر ببرید. با پایین آوردن دست‌ها حوله را پشت بدن ببرید.

3. چرخش ستون فقرات به صورت نشسته
این حرکت برای کاهش فشار بر روی بدن مناسب است. در حالی که بر روی صندلی نشسته‌اید پاها را به سمت چپ بچرخانید. به ‌این‌ ترتیب بدن به سمت چپ چرخیده می‌شود و صورت به سمت پشت صندلی می‌رود. اگر گردن شما امکان چرخیدن کامل و نگاه کردن به پشت شانه، چپ را  می‌دهد این کار را انجام دهید، اما اگر این امکان وجود ندارد به گردن فشار نیاورید. این حرکت را بر روی سمت راست نیز انجام دهید.

 

حرکات یوگا

بیشتر افراد تصور می‌کنند کسانی که انعطاف‌پذیری بالا دارند می‌توانند حرکات یوگا انجام دهند

 

4. چرخش با ایستادن
در این حالت در حالی که ایستاده‌اید یک پا را بر روی صندلی قرار دهید، زانو باید زاویه 90 درجه داشته باشد و بدن را به سمت این پا از ناحیه کمر بچرخانید و با دست مخالف این پا را فشار دهید. این حرکت را بر هر دو طرف انجام دهید.

5. چرخش در کنار دیوار
یک صندلی را در کار دیوار قرار دهید. روبروی صندلی بایستید و پایی که کنار دیوار است بر روی صندلی قرار دهید. بدن را به سمت دیوار بچرخانید و کف دست‌ها را بر روی دیوار قرار دهید. این حرکت را بر هر دو طرف بدن انجام دهید.

6. خم شدن کنار دیوار
این حرکت باعث باز شدن عضلات کمر می‌شود.
با فاصله از دیوار بایستید طوری که صورت شما به سمت دیوار باشد. از ناحیه کمر خم شوید و دست‌ها را بر روی دیوار قرار دهید. بدن باید با پاها زاویه 90 درجه بسازد. پاها را کمی عقب بگذارید تا در بدن کشش ایجاد شود.

7. خم شدن در کنار صندلی
با فاصله کمی از صندلی بایستید. با زاویه 90 درجه خم شوید و دست‌ها را بر روی پشتی صندلی قرار دهید. می‌توانید این کار را با قسمت پایینی صندلی هم انجام دهید. به ‌این‌ ترتیب بیشتر به سمت پایین خم شوید.

8. خم شدن به سمت جلو در حالت نشسته
بر روی زمین بنشینید یک پا را به سمت جلو دراز کنید و دیگر قرار دهید. یک حوله را دور پایی که به سمت جلو دراز شده است بیاندازید و سر آن را با دست‌ها نگه دارید. از ناحیه کمر به سمت جلو خم شوید و دوباره کمر را صاف کنید. این حرکت را چندین بار تکرار کنید.

9 . کشش پا در کنار دیوار
این حرکت برای همسترینگ مناسب است. در کنار زاویه یک دیوار دراز بکشید یک پا را در کنار دیوار دراز کنید و یک پا را بر روی دیوار بگذارید.

10. حرکت تعادلی
در کنار یک صندلی بایستید دست‌ها را بر روی پشتی صندلی قرار دهید. یک پا را از روی زمین بلند کنید و پشت بدن دراز کنید. می‌توانید این حرکت را از بغل نیز انجام دهید. برای این کار یک دست را برای پشتی صندلی قرار دهید و پایی که کنار صندلی نیست را از بغل دراز کنید. این حرکت را بر روی هر طرف از بدن انجام دهید.



13 توصیه برای لذت بردن از ورزش


فواید ورزش کردن

راههای لذت بردن بیش‌تر از ورزش‎

 

بسیاری افراد برای ورزش نکردن خود بهانه‌هایی می‌آورند اما اکثر این افراد در حال دروغ گفتن به خودشان هستند. دلیل اصلی انگیزه نداشتن برای ورزش، علاقه نداشتن به آن است.

 

راه‌هایی برای افزایش علاقه به ورزش و لذت بردن از آن وجود دارد. با کمک این راه حل‌ها می‌توان انگیزه برای ورزش را افزایش داد.

 

13 راه برای لذت بردن بیش‌تر از ورزش عبارتند از:

 

1- ورزش را به عادت تبدیل کنید: 

اگر ورزش را به یک عادت تبدیل کنید راحت‌تر آن را انجام می‌دهید.

 

2- همراه داشته باشید: 

کسی را داشته باشید و با او به باشگاه بروید یا ورزش کنید. شخصی را انتخاب کنید که به سلامت خود اهمیت می‌دهد. بدین شکل بیش‌تر از ورزش لذت می‌برید در این کار پشتکار بیش‌تری خواهید داشت.

 

3- چالش را افزایش دهید: 

باید در برنامه ورزشی شما چالش وجود داشته باشد. اگر هر طور که می‌خواهید ورزش کنید تا خسته شوید از آن نتیجه لازم را نمی‌گیرید. باید در یک برنامه ورزشی خود را به چالش بکشید و کم کم شدت ورزش را افزایش دهید تا به نتیجه برسد.

 

4- هدف‌گذاری کنید: 

ممکن است هر شخصی هدف مشخصی از ورزش کردن داشته باشد. باید هدف خود را مشخص کنید و طبق آن برنامه‌ریزی کنید.

 

5- راحت باشید: 

کم‌تر به افراد اطراف خود اهمیت دهید و سعی کنید بیش‌تر متوجه ورزش کردن خود باشید. شاید شما خوش‌اندام‌ترین فرد داخل سالن نباشید اما می‌توانید بر ورزش خود تمرکز کنید و در آن فضا احساس راحتی کنید.

 

6- تجربه کنید: 

به یک برنامه خاص عادت نکنید. فعالیت‌های مختلف را تجربه کنید. ورزش‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. ورزش‌های مختلف را تجربه کنید.

 

نحوه ی ورزش کردن

ورزش‌های مختلف را تجربه کنید‎

 

7- موسیقی گوش دهید: 

موسیقی می‌تواند شدت ورزش را افزایش دهید. ورزش کردن با موسیقی لذت ورزش را دو برابر می‌کند.

 

8- ورزش‌های کوتاه مدت انجام دهید: 

اگر وقت ندارید که ساعات طولانی ورزش کنید بهتر است ورزش‌های کوتاه مدت و شدید انجام دهید.


9- چالش روزانه: 

ورزش را به یک بازی تبدیل کنید. ورزش‌های مختلف را با هم تلفیق کنید.

 

10- برای ورزش مداوم به خودتان جایزه بدهید: 

بعضی افراد تصور می‌کنند که اگر وزن کم کردند باید به خودشان جایزه بدهند اما برای ورزش مداوم به خودتان جایزه بدهید.

 

11- از ورزش برای مقابله با استرس استفاده کنید: 

بسیاری افراد با ورزش کردن آرامش بیش‌تری پیدا می‌کنند. به جای این که بعد از یک روز استرس‌زا ورزش را کنار بگذارید، خود را متقاعد کنید که باید ورزش کنید. این کار به شما کمک بیش‌تری می‌کند.

 

12- پیشرفت‌های خود را ثبت کنید: 

می‌توانید میزان وزن کم کردن خود را اندازه بگیرید اما وزن به سختی با ورزش کردن تغییر می‌کند. می‌توانید بیش‌تر به افزایش آمادگی جسمانی خود توجه کنید. برای مثال دقت کنید که چقدر قدرت و استقامت شما افزایش می‌یابد. یا چقدر انعطاف‌پذیری شما بیش‌تر می‌شود.

 

13- زمان بگذارید: 

نمی‌توانید بگویید وقت نداشتم ورزش کنم. ورزش انرژی شما را افزایش می‌دهد بهتر است زمانی را برای ورزش کردن تعیین کنید.





آموزش پیلاتس ( 15 حرکت موثر )




پیلاتس برای مبتدیان

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

چیزی که پیلاتس را از دیگر ورزشها جدا میکند این است که تمرکز این ورزش بر تقویت عضلات با کش یا فنر، باند و یا وزن خوده بدن است. خانم آلیسیا آنگارو نویسنده ی کتاب ( روزانه 15 دقیقه پیلاتس ) این حرکات را به شما آموزش میدهد. برای انجام بعضی حرکات نیاز است به باشگاه مخصوص پیلاتس بروید اما اکثر حرکاتی که آموزش داده میشود را خودتان هم میتوانید در خانه انجام دهید. اگر 45 سال به بالا هستید یا وضعیت پزشکی ویژه ای دارید قبل از شروع حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شکم تخت: پیلاتس صد

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

این حرکت کلاسیک کمک میکند با استفاده از عضلات شکم و پهلو برای خود شکمی تخت بسازیم. مانند تصویر پشت زانو قرار بگیرید، شکمتان را به طرف داخل جمع کنید، سپس به طرف پایین ( به شکل حلقه ) بروید تا به زمین برسید، حالا سر و شانه ها را آرام بالا بیاورید، پایین کمر باید همچنان روی زمین باشد. دستها ها را در دو طرف خود آرام بالا و پایین ببرید. برای 5 ثانیه نفس بگیرید و سپس به مدت 5 ثانیه نفس خود را بیرون بدهید تا به 50 مرتبه بالا و پایین کردن دستان برسید. سپس دوباره بلند شوید و حرکت را تکرار کنید. این کار را تا 100 مرتبه بالا و پایین کردن دستان ادامه دهید.

شکم تخت: حرکت پیلاتس صد با دستگاه 

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

در باشگاه میتوانید حرکت پیلاتس صد را با دستگاه مقاومت کشی انجام دهید. به پشت روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را روی یک میز قرار دهید یا در زاویه 45 درجه نگه دارید. تسمه ها را بکشید و تا نزدیک شکم خود بیاورید. سر و شانه های خود را آرام بالا بیاورید و دستان خود را آرام بالا و پایین ببرید. 5 ثانیه نفس بگیرید و 5 ثانیه نفس خود را بیرون دهید تا رسیدن حرکت دست ها به 100 این کار را ادامه دهید. اگر در حال انجام این حرکت احساس بدی داشتید و فکر میکردید حرکت را اشتباه انجام میدهید از مربی خود کمک بگیرید.

شکم تخت: غلتیدن به بالا

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

همانند تصویر شماره یک پاهای خود را در جلوی خود دراز کنید، دستها را بالای پاهای خود بگیرید و سر خود را کمی خم کنید و بین دست ها قرار دهید. همانند تصویر شماره 2 خود را به طرف عقب ببرید و زانوها را نیز خم کنید، در میانه راه توقف کنید. دست ها را مستقیم به سمت بالا دراز کنید و شکم خود را محکم کنید. نفس خود را بیرون دهید و همینطور که دوباره به سمت بالا برمیگردید دستان خود را پایین بیاورید ( تصویر شماره سه ). این حرکت را 6 تا 8 مرتبه انجام دهید. زمانی که در انجام این حرکت قوی شدید میتوانید به جای ایستادن در میانه راه کامل به پایین بروید ( این کار نوعی چالش به حساب می آید ).

شکم تخت: گردن

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

اگر دراز و نشست باعث دردگرفتن گردنتان میشود میتوانید این ورزش را جایگزین کنید. دراز بکشید و یک باند یا یک حوله جمع شده را در مرکز پشت خود قرار دهید. زانوی خود را خم کنید و طرف دیگر باند یا حوله را بالای سر خود بگیرید. نفس خود را حبس کنید و با استفاده از عضلات شکم بدن خود را بالا بیاورید. سر روی باند یا حوله به حالت استراحت در می آید. نفس خود را بیرون دهید و به حالت اول بازگردید. 5 مرتبه این کار را تکرار کنید و مطمئن شوید که عضلات شکم همه کارها را انجام میدهند.

گرفتن ریسمان

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

گرفتن باند مقاوم برای انجام این حرکت ضروری است. بنشینید و پاهای خود را مقداری بیشتر از باسن باز کنید. باند را میان دو دست خود نگه دارید و دستان خود را به طرف بالای سر دراز کنید. نفس خود را هنگامی که به یکی از جناحین خود میچرخید بیرون بدهید برای چرخیدن از عضلات دور کمر کمک بگیرید وقتی دست ها به بیرون رسید نفس خود را حبس کنید. باسن باید بی حرکت باشد. دوباره نفس خود را بیرون دهید و به حالت اول بازگردید. چهار مرتبه این حرکت را انجام دهید سپس جناح چرخش خود را عوض کنید.

پایین کمر: پل کردن شانه ها، بخش اول

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

همچنان که عضلات شکم و پهلو خود را تقویت میکنید ضروری است که به فکر عضلات کمر نیز باشید. به پشت روی زمین دراز بکشید زانوها را خم کنید و پاها را به عرض باسن باز کنید. دستها را در اطراف خود قرار دهید سپس بدون اینکه به کمر قوس دهید باسن خود را بالا بیاورید. عضلات باسن و همسترینگ را منقبض کنید و تا پنج بار نفس کشیدن این حالت را نگه دارید. حالا میتوانید ستون فقرات خود را آرام به زمین برسانید و یا اینکه در بخش بعد این حرکت را حرفه ای تر انجام دهید.

پایین کمر: پل کردن شانه ها، بخش دوم

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

در ادامه حالت قبل: باسن خود را بالا نگه دارید، یکی از پاها را بکشید و دراز کنید. سپس پای خود را به حالت لگد زن به پایین و بالا ببرید، وقتی پای خود را بالا میبرید نفس خود را بیرون بدهید و وقتی پایین می آورید نفس خود را حبس کنید. نیم تنه بالا و پایی که روی زمین است را محکم نگه دارید. با هر پا این حرکت را 5 مرتبه انجام دهید.

بالای کمر: کشیدن تسمه

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

تقویت بالای کمر راهی سریع برای خوش فرم شدن بدن است. این حرکت اصلاح شده ی حرکتی دیگر به نام جعبه ی بلند است. به شکم روی یک جعبه ( همانند تصویر) دراز بکشید بطوری که سینه روی لبه ی جعبه قرار بگیرد. تسمه ها را که مقابل شما هستند را با بازوهای کشیده بگیرید. سر و سینه خود را هنگامی که تسمه ها را به طرف ران پا میکشید بالا بیاورید. با این کار جعبه همراه شما به جلو می آید. دستها را به حالت اول بازگردانید و این حرکت را 5 مرتبه انجام دهید.

بالای کمر: حرف T

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

 میخواهید عضله ی بالای کمر را بدون دستگاه تقویت کنید؟ دراز بکشید در حالی که صورتتان رو به زمین و پاها بهم چسبیده باشد. سر و سینه ی خود را کمی بالا بیاورید و دستهای خود را عمود بر بدن باز کنید. کف دستها پایین باشد. نفس خود را بیرون دهید و در حالی که چانه و سینه ی خود را بالاتر میاورید دستها را به طرف عقب ببرید. شکم خود را از زمین نکنید و از عضلات بالای کمر برای نگه داشتن دستها نزدیک به بدن استفاده کنید. سپس به حالت اول بازگردید و این حرکت را 5 مرتبه انجام دهید.

بالاتنه: کشش تاندون

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

بنشینید و پاها را جلوی خود دراز کنید. پاها بهم چسبیده باشد. کف دستان را روی زمین بگذارید و از قدرت بالا تنه استفاده کنید تا پشت و بالای پاها را از زمین بلند کنید. قبل از اینکه دوباره پشت خود را روی زمین بگذارید کمی خود را به جلو و عقب تاب دهید. 5 مرتبه این حرکت را انجام دهید.

بالاتنه: فشفشه

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

با داشتن دو وزنه ی سبک میتوانید این حرکت را داخل خانه انجام دهید. برای این حرکت فکر کنید وزنها را مانند فشفشه میچرخانید. بایستید و وزنه ها را کنار ران خود نگه دارید. کمی وزنه ها را بچرخوانید تا روبروی هم قرار بگیرند سپس هشت دایره کوچک بسازید . هر دایره باید از دایره دیگر بزرگتر باشد و در آخرین دایره دستها باید ازسر مرتفع تر باشند. زمانی که میخواهید دستها را پایین بیاورید به همان شکل اما برعکس دایره درست کنید. 2 تا 3 مرتبه این کار را تکرار کنید.

پایین تنه: کشش زانو

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

 این حرکت اصلاحی بسیار موثر است. این ورزش روی کل پایین تنه را کار میکند. روی دستگاه ( عکس بالا ) زانو بزنید پشت خود را گرد کنید. دستها را کشیده نگه دارید. از عضلات باسن و ران پا استفاده کنید تا پایین تنه را به عقب و جلو ببرید. صفحه ای که روی آن زانو زده اید با هر حرکت مقداری تکان میخورد. پنج مرتبه این کار را تکرار کنید.

پایین تنه: زانو زدن و لگد به اطراف

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

این هم یک حرکت برای شکل دادن به باسن و ران بدون استفاده از دستگاه. حرکت را با زانو زدن شروع کنید، به سمت چپ تکیه کنید. دست چپ را روی زمین و درست زیر شانه قرار دهید و دست راست را پشت سر قرار دهید طوری که آرنج رو به بالا باشد. پای راست خود را تا زمانی که با زمین موازی بشود بالا بیاورید. نیم تنه را ثابت نگه دارید. پا را به حالت لگد به جلو و سپس به عقب ببرید، زانو خم نشود. این حرکت را 5 مرتبه با هرکدام از پاها انجام دهید.

پایین تنه: نوسان پا

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

این حرکت هم ضربان قلب را بالا میبرد و هم به پا شکل میدهد. بایستید و دستان خود را در حالی که تا شانه بالا آمده اند روی هم قرار دهید. عضلات شکم را منقبض کنید، زانوی راست خود را به سمت آرنج دست راست بالا بیاورید سپس به سرعت پایین ببرید و با پای دیگر این کار را انجام دهید. حرکت را با عوض کردن پاها تا 10 مرتبه انجام دهید( یعنی هر پا 10 بار باید بالا بیاید).

استقامت: صندلی دیواری

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

پیلاتس علاوه بر تقویت عضلات به خاطر بالا بردن استقامت بدن نیز شهرت دارد. تنها لوازم مورد نیاز شما برای اجرای این حرکت فوق العاده موثر دیوار و دو وزنه ی سبک است. بایستید پشت خود را به دیوار تکیه دهید و پاها را به عرض باسن باز کنید. پاها را کمی از دیوار فاصله دهید، زانو ها را خم کنید به صورتی که انگار روی یک صندلی نشسته اید. بالای پا باید موازی با زمین باشد. دستها را تا شانه بالا بیاورید و تا 30 ثانیه در این حالت بمانید. حرکت را دومرتبه انجام دهید.

هوازی: پرش ایستاده

آموزش پیلاتس,حرکات پیلاتس

درحالی که بیشتر تمرکز پیلاتس روی حرکات قدرتی است میتوانید با چنین حرکاتی ورزش هوازی هم انجام دهید. در حالی که شکمتان را به طرف داخل کشیده اید و دستها را بالای سر قرار داده اید بایستید. نفس خود را بیرون دهید سر خود را پایین بیاورید، زانو ها را خم کنید و دستها را به عقب ببرید. نفس خود را حبس کنید و در حالی که پاها را صاف کردید و دستها را به طرف بالا میبرید بپرید. در حالی که کمی زانو را خم کرده اید فرود بیایید و به سرعت به نقطه ای که حرکت را شروع کرده اید بروید. این حرکت را 8 تا 10 مرتبه پشت سر هم انجام دهید. وقتی این حرکت را تا آخر انجام دهید به نفس نفس زدن خواهید افتاد.

 

بلاگ اسپورت وب : منبع و مرجع معرفی و آموزش بهترین و پرطرفدارترین ورزش ها ویژه بانوان و آقایان به صورت کاملن علمی و تخصصی - آموزش و معرفی ورزش های پرطرفدار | آموزش بدنسازی | آموزش مربیگری بدنسازی | آموزش فیتنس | آموزش مربیگری بادی بیلدینگ | آموزش ورزش کردن با کش تراباند |آموزش یوگا | آموزش مربیگری یوگا | آموزش پیلاتس | آموزش مربیگری پیلاتس



تاثیر مثبت «پیلاتس» بر بیماران مبتلا به آسم



ورزش پیلاتس

پیلاتس بر بهبود آسم تاثیر مثبت دارد‎

 

آسم یکی از شایع‌ترین اختلالات دستگاه تنفسی است که با توجه به الگوی شهرنشینی میان 5 تا 10 درصد افراد جامعه مشهود است اما آیا می‌دانستید که پیلاتس بر بهبود آسم تاثیر مثبت دارد.

تمرینات ورزشی یکی از اجزای اساسی و مهم بازتوانی ریوی هستند که می‌توانند به عنوان روشی مکمل و مفید در فرآیند توانبخشی بیماران مبتلا به آسم مورد استفاده قرار گیرند.

طی پژوهشی که در بیمارستان اصفهان با هدف تاثیر تمرینات پیلاتس تعدیل شده بر کیفیت زندگی و علایم بالینی بیماران مبتلا به آسم صورت گرفت، 26 زن مراجعه کننده مبتلا به آسم به صورت تصادفی و هدفمند انتخاب شدند.

ابتدا برای اندازه‌گیری کیفیت زندگی آنها از پرسشنامه‌ی استاندارد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم (AQLQ) استفاده شد و بعد از آن بیماران به 2 گروه 13 نفره‌ی تجربی و کنترل تقسیم شدند.

گروه تمرینی (تجربی) پیلاتس به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه و هر جلسه یک ساعت به تمرین پیلاتس زیر نظر متخصصان این رشته پرداختند. این تمرینات در 3 وضعیت خوابیده، نشسته و ایستاده بدون نیاز به تجهیزات خاص بروی تشک انجام شد و به منظور رعایت اصل اضافه بار حرکات و تمرینات در هر جلسه نسبت به جلسه ی پیشین دشوار تر شد. (در طول دوره گروه کنترل از هیچ فعالیت ورزشی منظمی پیروی نکردند)

پس از گذشت 8 هفته همانند مرحله ابتدایی پرسشنامه استاندارد در میان آزمودنی ها توزیع شد.

با مقایسه‌ی یافته‌های پیش آزمون و پس آزمون نتیجه گیری شد که تمرینات پیلاتس تاثیر به سزایی بر کیفیت زندگی این افراد داشته است.

از تاثیرات تمرین های تنفسی پیلاتس بر بیماری آسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
جلوگیری از تجمع ترشحات، افزایش قدرت و هماهنگی عضلات تنفسی (به ویژه عضلات مسئول دم)، تصحیح الگو های تنفسی، کاهش برونکو اسپاسم و انسداد راه‌های هوایی

به گزارش ایسنا، با توجه به اطلاعات در دسترس می‌توان نتیجه گرفت که علایم و نشانه‌های آسم با اجرای تمرینات «پیلاتس تعدیل شده» بهبود یافته و همچنین وضعیت جسمانی، کیفیت زندگی، اعتماد به نفس و شادکامی این افراد نیز افزایش می‌یابد.

تحقیقات موجود توسط میرزاخانیان،  قاسمی،  صادقی و قاسمی در دانشگاه اصفهان ارائه شده است.



پیلاتس برای بیماران التهاب مفاصل مفید است



رشته ورزشی پیلاتس

پیلاتس برای افراد مبتلا به التهاب مفاصل مناسب است

 

متخصصان ورزش معتقد هستند ورزش‌هایی مانند پیلاتس که فشار زیادی به مفاصل وارد نمی‌کنند و در باشگاه انجام می‌شوند برای افرادی که مبتلا به التهاب مفاصل هستند مناسبند.

 

بسیاری از افرادی که آسیب دیدگی یا بیماری ناحیه مفاصل دارند از باشگاه رفتن اجتناب می‌کنند بااین حال برخی ورزش‌های باشگاهی مانند پیلاتس برای این افراد مناسب هستند. انجام چنین ورزش‌هایی از بیماری‌های قلبی – عروقی یا دیابت و برخی سرطان‌ها جلوگیری می‌کند و همچنین باعث کنترل وزن می‌شود که در نهایت برای بیماران التهاب مفاصل مفید است.

 

بهتر است ورزش‌های این چنینی را با ریتمی آرام آغاز کنید و مراقب بدن خود باشید. به هر گونه درد در بدن توجه کنید. در صورتی که در مفاصل درد داشتید ورزش را متوقف کنید.

 

یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: ورزش‌هایی مانند پیلاتس و یوگا که فشار زیادی به مفاصل وارد نمی‌کنند برای بیماران التهاب مفاصل مفید هستند.

 

10 میلیون نفر در انگلیس دچار التهاب مفاصل هستند.

 

انجام حرکات کششی به بیماران التهاب مفاصل کمک می‌کند. بهتر است این افراد از ورزش‌هایی همچون پریدن، دویدن، ورزش‌های برخوردی مانند فوتبال و بسکتبال خودداری کنند.

 

ورزش‌هایی مثل پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و پیلاتس مفید هستند.



توصیه‌های ورزش برای بانوان ورزشکار



اصول ورزش

اصول ورزش بسیار مهم هستند و ورزشکاران بهتر و حرفه‌یی باید این اصول را رعایت کنند‎

 

برای این که برنامه ورزشی بانوان تاثیرگذار باشد و شاهد تغییر کردن فرم بدنشان باشند باید نکات خاصی را رعایت کنند و اصل ورزش را جدی بگیرند.

 

اصول ورزش بسیار مهم هستند و ورزشکاران بهتر و حرفه‌یی باید این اصول را رعایت کنند.

 

نکات مهم برای ورزش کردن بانوان عبارتند از:

 

۱ـ هر ورزشی که می‌خواهید انجام دهید باید ابتدا بدن را گرم کنید 

گرم کردن بدن باعث می‌شود که از آسیب‌دیدگی جلوگیری شود. بعد از ورزش سرد کردن بدن نیز بسیار تاثیرگذار است.

 

۲ـ وعده‌های غذایی مهم را از دست ندهید 

بعد از ورزش یک وعده غذایی برای ریکاوری بخورید. بسیاری افراد به‌خصوص زنان بعد از ورزش غذا نمی‌خورند زیرا نمی‌خواهند وزن کم کنند که با این حال خوردن ۱۵ گرم پروتیین و ۲۰ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات تا ۳۰ دقیقه بعد از ورزش باعث می‌شود که بدن سوخت لازم را دریافت کند و دوباره انرژی کسب کند.

 

۳ـ به عضلات خود توجه کنید 

این که بی‌توجه ورزش کنید تاثیرگذار نخواهد بود. باید به عضلات خود توجه کنید و برای این که آن‌ها را بسازید برنامه‌ریزی کنید.

 

۴ـ نسبت به وزن خود زیاد حساس نباشید 

این که بخواهید دقیقا به یک وزن خاص برسید کار بسیار سختی است. بهتر است در ابتدا برای خود هدف‌گذاری‌های کوتاه مدتی بکنید و در ماه‌های اول کم‌تر وزن کم کنید.

 

۵ـ تحرک‌های خود را تنظیم کنید 

غریزه به شما می‌گوید که اگر در هوای سرد می‌دوید سرعت خود را کم کنید اما بهتر است که شما قدم‌های کوچک بردارید و سرعت خود را افزایش دهید. سعی کنید در هر دقیقه ۹۰ بار پا را بر روی زمین قرار دهید.

 

۶ـ بارفیکس بروید 

اگر فکر می‌کنید که توانای این کار را ندارید دلیل نمی‌شود که اصلا آن را تمرین نکنید. این کار می‌تواند بالا تنه را قدرتمند کند.

 

۷ـ به یک باره غذا را کم نکنید 

در صورتی که پیش از حد میزان کالری دریافتی را کم کنید ممکن است میزان کورتیزون بدن کاهش یابد و بدن بالعکس واکنش نشان دهد. با این کار احتمال ابتلا به بیماری‌هایی هم‌چون بیماری قلبی، فشار خون، دیابت و سرطان نیز افزایش می‌یابد.

 

۸ـ ورزش تکراری انجام ندهید 

یکی از دلایلی که تغییری احساس نمی‌کنید این است که تغییری در برنامه ورزشی خود نمی‌دهید. بهتر است خود را به چالش بکشید از وزنه سنگین‌تر استفاده کنید و تعداد تکرار حرکت را نیز افزایش دهید.

 

اصول ورزش

هر ورزشی که می‌خواهید انجام دهید باید ابتدا بدن را گرم کنید ‎

 

۹ـ وضعیت بدنی درستی در حرکات داشته باشید 

مهم نیست که در دقیقه چند شنای سوئدی می‌روید. مهم این است که این حرکت را درست انجام دهید. داشتن تکنیک (فرم بدنی صحیح بسیار مهم است. بعد از این که تکنیک را یاد گرفتید می‌توانید تعداد دفعات تکرار حرکت را افزایش دهید).

 

۱۰ـ طناب بزنید 

طناب زدن ورزش ساده‌ای است که می‌توانیم همه جا انجام دهید. با طناب زدن در ۲۰ دقیقه ۲۰۰ کالری کم می‌کنیم و سلامت قلبی ـ عروقی شما تامین می‌شود. بهتر است که این ورزش را نیز به برنامه خود اضافه کنید.

 

۱۱ـ به گرسنگی خود توجه کنید 

بیش از حد غذا نخورید. اگر گرسنه نیستید تنها یک لیوان چایی بنوشید یا غذای کم بخورید.

 

۱۲ـ در همه زوایا ورزش کنید 

حرکات ورزشی مختلفی انجام دهید که بدن‌تان در همه زوایا حرکت کند. تنوع را در برنامه ورزشی رعایت کنید تا ورزش تاثیر بیش‌تری بر بدن شما بگذارد.

 

۱۳ـ ماساژ انجام دهید 

می‌توانید از رولر ماساژ استفاده کنید و بعد از ورزش از انقباض عضلات بکاهید. این کار می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری شما کمک می‌کند.

 

۱۴ـ به اندازه کافی بخوابید 

اگر در شبانه روز ۶ تا ۷ ساعت بخوابید این کار به کاهش وزن و عضله‌سازی شما کمک می‌کند.

 

۱۵ـ بر روی شیب حرکت کنید 

دویدن یا دوچرخه سواری بر روی سطح شیب‌دار باعث می‌شود که آمادگی جسمانی بهتری پیدا کنید و بدن شما کالری‌سوزی بیش‌تری داشته باشد. در برنامه ورزشی خود حتما دویدن بر روی سطح شیب‌دار را داشته باشید.

 


این صفحه هر ماه یکبار بروزرسانی می شود ...

منتظر بروزرسانی بعدی ما باشید  ...

با ما همراه باشید ...